Svar: Flyve på ferie

13. juli 2010

Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Det er dejligt at rejse med børn, men flyveturen kan naturligvis være lidt af en prøvelse, når man skal flyve i mange timer med en lille størrelse, der har svært ved at sidde stille :) Det plejer dog at gå uden større problemer :)

Med hensyn til propper i ørerne, så kan dette ikke undgås. Det ses ved opstigning, men især under landing - imens I er i luften er der sjældent problemer. Det er vigtigt at kunne trykudligne og det kan jeres dreng ikke med den alder han har, derfor hjælper det ham at synke. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at drikke noget eller sutte på noget ... Han er for lille til at kunne blæse i en ballon eller forstå en opfordring der får ham til at trykudligne i sine ører.

Det kan være en god idé at gemme "lidt ekstra lækkert" netop til landingen, som for det første kommer som en overraskelse og som også underholder lidt de sidste 15 minutter ... med lidt ekstra lækkert mener jeg noget han normalt ikke får og derfor vil være ekstra glad for og interessere sig for :)

Det kunne f.eks. være en brik-juice (hvis du kan finde det med under 100ml i ellers må de ikke medbringes) og/eller en lille pose vingummi af de helt små til 1-2 kr. Vingummi netop fordi han måske vil kunne sutte på dette, - tyggegummi og bolcher er han for lille til :)

Så vil det også være rigtig godt, hvis du kunne pakke en lille rygsæk som kun er til ham. Den skal indeholde en lille trøje, fordi det godt kan blive koldt i flyet og hvis han fryser, bliver han ked af det :)

Og så skal der være lidt forskellig underholdning. Det kan være et par små bøger I kan læse I undervejs, flapbøger er gode og helst en ny, han ikke kender. Det kan også være farver og lidt papir, som I kan sidde og tegne lidt på. Du kan tegne for ham og fortælle en historie ud fra det du tegner og han kan også prøve at tegne kruseduller på papir. Det er en god idé at det er farver og ikke tusch, når det er til flyet ...

Og så kan det også være en rigtig god idé at købe magnetisk legetøj, netop fordi ...

Annonce

... det kan bruges i flyet. Man kan købe magnetiske puslespil, magnetiske tegneplader og lignende.

Man kan også købe fingerdukker, som man kan fortælle historie med og om undervejs og samtidig have sjov med at have på fingrene. Ikea sælger bla. fingerdukker billigt. Man kan også til børn i alderen 1-3 år købe stofspil, der er lette at pakke ned i en taske - "LibOo" hedder dette blandt andet og fås forskellige steder. Der er f.eks. et hus, et lægesæt og en "skydeskive" (måske lidt svært i et fly), hvor man kan lege rollespil med barnet.

Træpuslespil med store brikker og knapper, som man løfter op og sætter i kan være en idé. Man kan også købe sådan nogle små spil, hvor man skal finde det der passer sammen - hunden passer med kødbenet, bjørnen passer med fisken, musen passer med osten osv. Jeg har nogle gange set at de sælger noget sådan i Føtex ... måske også Krea har noget der kan bruges, det vil jeg tro :)

Det er altid en god idé at have noget nyt med, noget som han ikke har set før, fordi nyhedens interesse altid er stor. Derfor er det godt med en lille rygsæk, men lidt små overraskelser, små pakker. Det er generelt en god idé at pakke tingene ind, så går der også lidt tid med at få det ud af papiret ... :o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være alt lige fra en lille pakke rosiner eller en mandarin - det tager lidt tid at spise disse ting og det er noget børn godt kan lide - til små stykker legetøj og her skal man så være lidt kreativ og medtænke at der i et fly er meget lidt plads og små dippedutter helst ikke skal falde alle vegne...

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé til leg og underholdning på flyet, ellers er det jo et spørgsmål om få lidt at drikke, lidt at spise,måske kan I få et tæppe af stewardessen og en lille pude og så få ham til at sove lidt af tiden væk ... Det afhænger også af hvad tid på dagen I skal flyve.

Prøv at holde så meget gang i ham som muligt når I er i lufthavnen, så han får brændt noget krudt af der og derfor er naturligt træt i flyet ...

Rigtig god flyvetur og rigtig god ferie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder